Utdrag ur årsberättelser genom åren

Svenska Motor klubbens Edaavdelning bildades vid ett möte den 26 januari 1951 på Park Hotell i Charlottenberg. 37 st intresserade hade infunnit sig. Bland initiativtagarna märks Birger Berggren, Folke Mannerstedt, Ebbe Granath och Lars-Olov Magnil. Alla knutna till Unionfabriken. 1951 vann också Birger Berggren nationella klassen i Hedemora TT på sin Union-SRM.

Redan 1952 i mars anordnades den första tillförlitlighetstävlingen "Gränsloppet" med ett 40-tal startande. Både motorcyklar och bilar. Klubbmästare detta år blev på MC John Johansson, bil damer Alma Skoog och bil herrar Acke Finne. Under året började man undersöka möjligheterna att anlägga en motocrossbana vid Kullerberget i Charlottenberg.

Under hösten 1953, den 18 oktober kunde så den första tävlingen köras på Kullerbergsbanan inför publik. Bästa förare under året blev på MC Arne Andersson, Max Skoglund, Lennart Pehrson och Rune Nylander. Bäste bilförare var Martin Eriksson med Ture Björkman som kartläsare.

AN 8 mars 2004

Gränsloppet 1954 i mars ingick för första gången i DM. I juni kördes klubbens första tävling i Tanderudsbacken med hela svenska eliten deltagande och 3000 åskådare. Ove Classon tog hem en seger för klubben i 350 cc-klassen. Det blev också tävling i Kullerberget. Bästa MC-förare var Max Skoglund, Bo Fransson, Rune Nylander och Torsten Skoglund. Willy von Wachenfeldt representerade klubben på ett hedrande sätt i TT i bl.a. Hedemora och Karlskoga.

I mars 1955 gick Gränsloppet som årets första tävling med Erik Carlsson, Trollhättan, som segrare i bilklassen. Bästa klubblag blev Arvika MK. I juli gick tävling åter i Tanderud i strålande väder. Bland segrarna kan nämnas Ola By, Arvika, i klass midget.

Klubben hade nu många förare i elden och speciellt debuterande Carl-Ivar Berggren som gjorde fina resultat i Norge. Under året inköptes en Volvodroska för transport av maskiner(!) och förare till och från tävlingar.

1956 kördes Gränsloppet som varvlopp med start i Åmotfors. Ytterligare ett "Gränslopp" planerades för enbart MC men fick ställas in p.g.a. bensinransonering. Man körde i Tanderudsbacken i hällregn i juni. I sportvagnsklassen vann Gunnar "Persbergarn" Carlsson med en Ferrari Monza. I MC 500 cc standard vann Rune Forsberg ,SMK Eda. Klubbmästare i OT blev Acke Finne. Carl-Ivar Berggren bäst på MC.

1957 blev Birger Berggren ny ordförande efter Bertil Liljeqvist. Gränslopp i mars, Tanderud i augusti och cross i Kullerberget med RM för 250 cc i september.

1958 kördes Gränsloppet som vanligt men däremot inte någon backtävling och heller inte någon cross. Den senare fick ställas in p.g.a. regn. Ett familjerally anordnades av turistkommittén samt fyra utflykter. Bästa bilförare blev Acke Finne tätt följd av Martin Eriksson och Nils Ericsson. De mest framgångsrika på MC var Carl-Erik Edvardsson, Bertil Adolfsson, Hasse Ahlesved och Rune Nylander.

Full aktivitet var det dock under 1959 med Gränsloppet med Olov Stridsberg, Kil, som segrare och Acke Finne på andra plats. Vid midsommar kördes det i Tanderud där sidovagnsklassen vanns av hemmaföraren Leif "X-et" Ahl. Bertil Adolfsson blev 3:a i 175 cc. Erik Berger, Bengtsfors, segrade bland bilarna.

I Kullerberget kördes det om SM i 250 cc med hela svenska eliten. Rolf Tibblin segrade i en dammig tävling.

Årets bästa bilförare åter Acke Finne men i konkurrens av Birgitta Helgesson. Trion Carl-Erik Edvardsson, Bertil Adolfsson och Arne Olsson var främst på MC. Birger Berggren satte upp ett poängpris där Bertil Adolfsson samlade 10 poäng.

1960 kördes Gränsloppet som varvlopp med start och mål i Charlottenberg. Segern delades mellan Engelbrekt Haglund, Arvika, och Åke Norman, Filipstad.

Ingen backtävling kördes detta år. På Kullerbergsbanan kördes i strålande sol och inför 4000 åskådare jubileumscross. Klubben fyllde ju tio år. Tävlingen ingick i Nordisk Cup och samlade hela nordiska eliten. Segrade gjorde världsmästaren Bill Nilsson. I 250 cc-klassen segrade hemmaföraren Carl-Erik Edvardsson efter en suverän åkning

Tioårsjubileum firades i december på Hemvärnsgården i Åmotfors med medaljutdelning förrättad av Mas-Harry.

Segrade i Gränsloppet 1961 gjorde Erik Olsson, Arvika, före Olov Stridsberg, Kil. Årets crosstävling i Kullerberget ingick i DM med deltagande av svenska eliten. Segern togs av Rolf Tibblin. Klubbmästare i T blev Nils Ericsson och Rune Nylander erövrade Birger Berggrens poängpris för gott.

Ett ymnigt snöfall präglade Gränsloppet den 3:e mars 1962 och utsatte förarna för stora prövningar. Slutsegrare blev Bernt Arvidsson, Forshaga.

Årets crosstävling den 14:e oktober hade bättre tur med vädret och Rolf Tibblin och Ove Lundell fick efter en hård fight dela på segern. Under året representerade 16 bilförare klubben. Bengt Andersson erhöll 12 poäng i Birger Berggrens nyuppsatta poängpris. På MC var Carl-Ivar Berggren och Leif Ahl de främsta.

1963 ingick Gränsloppet i DM för västra distriktet med ett 50-tal startande. Årets crosstävling fick ställas in eftersom alla toppförare var upptagna på annat håll. Svenska Motor Klubben firade 50-årsjubileum i Stockholm där Birger Berggren, Lennart Pehrson och Rune Nylander förärades förtjänsttecken.

Klubbens bilförare deltog i ett 60-tal tävlingar både i Sverige och Norge. Största framgången blev Bengt Anderssons klasseger i Mobils ekonomirally i Norge. Klubbmästare i T blev Stig Högsäter och O Sven Olov Olsson.

Bäste MC-förare var Carl-Erik Edvardsson. Tyvärr försvann han till Skara MK påföljande år.

Stig Kedemark, Kil, segrade i Gränsloppet 1964. Bäste hemmaförare blev Stig Högsäter. Det kördes en OT-special i Koppomstrakten i slutet av augusti. I november anordnades en kurs för hastighetsförare på Karlskoga Motorstadion. 34 st körde upp för licens.

I oktober låg Kullerbergsbanan under vatten och följaktligen ingen tävling.

Nils Ericsson hade många fina framgångar med bl.a. en seger på Bjerke i Oslo.

Gränsloppet ingick i 1965 års DM och kördes i slutet av februari med ett 50-tal startande. Bäste hemmaförare blev Eddy Ställhammar. I mars medverkade klubben för första gången i Svenska Rallyt med en specialsträcka i Östmark. Det kördes två hastighetstävlingar på Karlskogabanan under året. I oktober en OT-special, "Morokulienspecialen". Segrade gjorde här Per Eklund, Arvika MK.

På Bjerke blev det åter en seger genom Lennart "Fido" Bergkvist.

Det blev ingen MC-verksamhet under året då inga förare varit aktiva. Årets crosstävling regnade också bort.

1966 års verksamhet började som vanligt med Gränsloppet. En sträcka under Svenska Rallyt i mars. I juni var det premiär för "Värmland Runt" och klubben ansvarade för fyra sträckor. På crossidan låg verksamheten nere och ingen tävling anordnades. Bland de aktiva syntes också ett minskat intresse med representation i 38 tävlingar mot 94 under föregående år. Dock var Lennart "Fido" Bergkvist aktiv med klasseger i Norska Vinterrallyt och en 5:e-plats i Tulpanrallyt.

I samband med årsfesten hölls 15-årsjubileum och stor medaljutdelning.

1967 års Gränslopp kunde genomföras trots mycket snö med Per Eklund som överlägsen segrare. En serie skärmletningstävlingar kördes med totalsegrarparet Kennet Carlsson/Nils Ericsson. Lennart Bergkvist tog hem Birger Berggrens poängpris för gott.

Ingen motocrossaktivitet förekom under året

Verksamheten 1968 flöt på liknande sätt. Per Eklund vann Gränsloppet igen med Janne Andersson på andra plats. Han tog också första inteckningen i Birger Berggrens nyuppsatta poängpris. Lennart Bergkvist gjorde fina resultat i Norge likaså debuterande Stig Högsäter. Klubben hade också detta år hand om sträckor under Värmland Runt där Bengt Andersson än en gång var tävlingsledare.

1969: Bäste hemmaförare i Gränsloppet blev Lennart Bergkvist. Janne Andersson blev dock årets bäste förare. Motorcykelsektionen ifrågasatte sitt berättigande eftersom ingen verksamhet förekom men kvarstår ändå tills vidare.

Med sin seger i Gränsloppet 1970 tog Per Eklund hem Einar Rosemarks vandringspris för alltid. Det bestod av en silverbricka som vandrat sedan 1956. I övrigt medverkade klubben i KAK-Rallyt och Värmland Runt. Janne Andersson säkrade Birger Berggrens poängpris. Ej heller detta år någon MC-verksamhet.

En snöfattig vinter 1971 medförde få anmälningar till Gränsloppet som fick avlysas. Vanlig aktivitet på KAK-Rallyt och Värmland Runt. Klubben firade 20-årsjubileum med årsfest och gratulationer och medaljutdelning. Endast tre aktiva förare under året.

Under 1972 avhölls 2 protokollförda möten. Gränsloppet fick ställas in p.g.a. kollision med Årjängs MK:s tävling. Samma öde hade Värmland Runt som inte fick till vägar. Lennart Bergkvist var mest aktiv och samlade flest poäng till poängpriset.

Aktiviteten 1973 ungefär som föregående år med KAK-Rallyt och Värmland Runt samt Gränsloppet som inte gick att genomföra. Föraraktiviteten god med deltagande i 63 tävlingar. Tommy Carlsson blev bäste förare.

1974 medförde bensinransonering och följaktligen inget tävlande. MC-sektionen nystartad under året men ännu inga licensierade förare.

1975 blev aktiviteten bättre med flera nya förare som kört debutanttävlingar. Klubben svarade för två sträckor under KAK-Rallyt samt en passerkontroll i Charlottenberg under årets Monte Carlo Rally.

Börje Georgsson tillträdde som kassör 1976 efter Rune Nylander så också Gert-Ove Andersson som sekreterare efter Bengt Andersson. Gert-Ove gick bort under året och ersattes av Ola Bergman.

Under årets KAK-Rally hade klubben ingen egen sträcka utan hjälpte istället MK Team Westom.

19 förare och kartläsare var aktiva. MC-sektionen redovisade ingen verksamhet.

Den första egna tävlingen , en klubb- och debutanttävling, på flera år kördes i februari 1977 med 15 deltagare. Även detta år ställde klubbmedlemmar upp för MK Team Westom under Svenska Rallyt. En rallyspecial kördes i september med c:a 130 deltagare. På årsmötet tillträdde Börje Georgsson som ordförande efter Birger Berggren. Börje ersattes som kassör av Ulf Löfgren.

Årsberättelsen för 1978 speglar den ökade aktiviteten i klubben: Största händelsen var att Gränsloppet återuppstod i form av en RSB. Det kördes också en klubbtävling med ett 20-tal deltagare. Birger Berggren donerade medel till ett vandringspris till bäste förare under tio år. Första inteckningen tog Kenneth Nilsson.

1979 var medlemsantalet 112 och antalet förare och kartläsare 58. Under Svenska Rallyt ansvarade klubben för två sträckor. Det hittills mest omfattande arrangemanget var Gränsloppet med 150 startande. En klubblokal kom till stånd i Åmotfors. Bäste förare under året blev Ove Olofsson.

Gränsloppet 1980 ingick i norska rallymästerskapet. Svenska Rallyt som föregående år. En planerad klubbtävling i februari flyttades till juni och grusgropen i Köla. Klubben informerades om en planerad motoranläggning i Morokulien. Ove Olofsson tog ytterligare en inteckning i vandringspriset

Uppåtgående verksamhet 1981 med fler aktiva förare och stort intresse för folkrace. En förarkurs med 50 deltagare anordnades.

Klubben firade 30-årsjubileum med årsfest och utdelning av hedersbetygelser. Svenska Rallyt i februari. Gränsloppet i september med stort norskt mästerskapsdeltagande. Ove Olofsson blev klubbmästare, tog en ny inteckning i vandringspriset och blev Värmlandsmästare i Standard-B.

Kontakt togs med kommunen togs för att åstadkomma ett markområde för motocross eftersom intresset nu blivit stort.

Oförändrad verksamhet under 1982. Dock minskat antal åkare. En del gick till nybildade MK Team Treske. Tomas Tidemand och Ove Olofsson mest aktiva. Ove tog hem förbundsmästerskapet i Std-B och blev bäste förare i klubben. Klubbtävlingen vanns dock av Sture Andersson. Det blev ingen lösning på MC-frågan.

1983 stagnerar aktiviteten men oförändrat med tävlingar och fina resultat av klubbens förare. Tomas Tidemand segrade i klubbtävlingen.

Klubben erhåller 1984 som medarrangör av Svenska Rallyt Bertils Kanna för bästa tävlingsarrangemang. Gränsloppet kördes som tidigare med gott resultat

Tankar på en folkracebana i Tallmon i Charlottenberg dyker upp och vissa sonderingar görs.

Klubblokalen i Åmotfors lämnas av ekonomiska skäl, möten istället på Värdshuset i Åmotfors.

114 medlemmar med en verksamhet som verkar ha stagnerat lite.

Ytterligare minskat medlemsantal under 1985 med verksamhet som tidigare: Svenska Rallyt i februari och klubbtävling i juni. Gränsloppet i september fick ställas in p.g.a. regn i sista stund. Tävlingen kördes sedan strax före jul istället.

Förutom de "vanliga" tävlingarna 1986 kördes lådbilsrace och rallyspecial på Charlottadagen. Mötesverksamheten sporadisk. 87 medlemmar.

1987 kördes Gränsloppet åter i slutet av december, svårt att få vägar annars. Klubbens förare fick delta och Ove Olofsson, Mats Persson samt Jan Nilsson tog klassegrar. Mats Jonsson, Forshaga MC, tog sin andra inteckning i Normas vandringspris. Klubbmästare blev Tomas Tidemand.

Verksamheten 1988 kretsar kring rally men viss folkraceaktivitet märks. Klubben svarade för fem sträckor under Svenska Rallyt, med god hjälp från KNA Kongsvinger. En del återgäldades under Finnskog Vinterrally och Festningslöpet. Bemannades en sträcka under Årjängs MK:s tävling Julirundan. Gränsloppet kördes i september under vidriga förhållanden som norsk mästerskapstävling. Allt gick dock bra trots höga vägkostnader. Vann gjorde Thomas Nygren, MK Ratten. Förare representerade klubben i flera stora tävlingar både i Sverige och utlandet.

1989 började med Svenska Rallyt under Trettonhelgen. Fem specialsträckor, med fin norsk hjälp som förstås betalades med insats under Finnskog Vinterrally. En rallyspecial kördes under Charlottadagen. Gränsloppet i december fick tyvärr ställas in p.g.a. för få anmälningar. Dålig vinter. Efter fjolårets erfarenheter var det omöjligt att köra på otjälade vägar.

Tankarna på en egen folkracebana började gro på allvar. Kontakter togs med Eda kommun om ett område i anslutning till Furunäsets industriområde i Charlottenberg. Ljudprov gjordes som resulterade i formella ansökningar till berörda kommunala nämnder.

Medlemsantalet var c:a 100.

Vintern 1990 fortsatte katastofalt med inställt Svenska Rally. Ett TV-rally kördes dock helgen efter i Karlstad. För ett år återuppstod Värmland Runt som SM-rally där klubben arrangerade två sträckor i Värmskog. På Charlottadagen arrangerades ett veteranrally, Charlottarallyt, som blev ett uppskattat inslag. Gränsloppet kunde köras i december, tyvärr lite deltagare och svag ekonomi.

Folkraceplanerna på Furunäset gick om intet då kommunen fick "kalla fötter". Opinionen mot projektet blev för stor från boende på "Nersia".

1991 blev vädret bättre och klubben var engagerad i tre sträckor under Svenska Rallyt. Även under Arvikanatta och Finnskog Vinterrally. Veteranrally på Charlotta. Vädret spökade igen för Gränsloppet som fick avlysas den 14:e december. Medlemsantalet var c:a 80 varav 55 aktiva. Arbete med eventuell folkracebana pågick men inga resultat gjordes.

Verksamheten under 1992 ungefär densamma. En rallysprint planerades men gick om intet. En träff för UNION-ägare arrangerades där många intesserade mötte upp. En förrådscontainer inköptes. Gränsloppet inställt!

1993. Äntligen! På höstkanten blev det klart med Karlstads Stift med arrende av ett 8 ha stort område vid Hökedalen där slutavverkning skedde under vårvintern. Det här resulterade i en åtskilligt större klubbaktivitet och medlemsantalet fördubblades. I övrigt kördes två SS i Svenska Rallyt, en i Rally Finnskog Norway. Rally och Race på Charlotta samt klubbmästerskap i rally och folkrace på NIWA-banan. Där segrade Wiking Fallgren resp. Christer Andersson. Gränsloppet fanns inte resurser till att genomföra när det väl blev vinter. En klubbutställning arrangerades på Folkets Hus i Charlottenberg på skyltsöndagen.

1994 präglades förstås av uppbyggnaden av motorstadion. Efter att vi fått nödvändiga tillstånd och inte minst pengar, 95.000 kr, från kommunen påbörjades grävningen den 9:e maj. 15:e juli besiktigades crossbanan och folkracebanan två månader senare. I samband med detta kördes 168 lass grus från Håvilsrud. Som bidrag till kassan utfördes också en hel del arbete för utomstående.

Vi hann med en del annat också: Svenska Rallyt förstås och Rally Finnskog Norway liksom Charlottarally för veteraner samt klubbmästerskap på NIWA-banan. Tyvärr inget Gränslopp. Fortsatt ökning av medlemsantalet till 220.

Verksamheten 1995 spann på ytterligare inte minst med nästan hundra nya medlemmar! Rallyengagemanget fortsatte som tidigare. Första egna folkracetävlingen kördes i februari efter mycket spolningsarbete. Även ett samarrangemang på NIWA-banan med MK Team Treske i Bäst i Väst Cup. Två lotterier på folkracebilar anordnades. På årets folkracefestival i Motala tog klubbmedlemmar vandringspriset inklusive en nätt summa pengar för bästa hejaklack. Ytterligare pengar kom efter ansökan från Riksidrottsförbundet

På motorstadion gjordes mycket arbete. Bl.a. kördes 250 lass fyllnadsmassor in på området. Till detta hade vi ovärderlig hjälp av den Svedala lastmaskin vi fått som gåva. Räcken monterades, domartorn byggdes liksom toaletter i depån. En kiosk fick vi från Örnvallen. Stor hjälp fick vi också via det ALU-projekt som löpte under året. På crossbanan gjordes kompletterande arbeten.

1996 ökade medlemsantalet till 369. Detta resulterade i att klubben erövrade årets inteckning i Malmöklubban som vandrar mellan de SMK-avdelningar som ökar sitt medlemsantal mest.

Vid Hökedalen skedde grusning av folkracebanan. 2130 ton. Samt asfaltering av startplatta och ett par kurvor. Crossbanan förlängdes till totalt drygt 1500 m, blev sedan besiktigad och godkänd för tävling. Tills nu har projektet kostat totalt 1.686.000 där klubbens andel är 1.192.000 genom utfört arbete och kontantinsats.

Två folkracetävlingar kördes under vintern och sedan premiärtävling på barmark i augusti. Finalen i Bäst i Väst Cup.

1997 började med hjälp till MK Team Treske under deras rallytävling. Sedan tre specialsträckor under Svenska Rallyt. Rally Finnskog Norway blev avbrutet av en tragisk olycka så det blev inget för vår del. En rallyspecial kördes under hösten. Tre folkracetävlingar och den första crosstävlingen.

Klubbens lag avslutade årets rinkbandyturnering med en hedrande serieseger. Fortsatt arbete vid Hökedalen där bl.a. startgrindarna färdigställdes och uppställning av ett sekretariat.

 1998 tillträdde Per-Erik Magnusson som ny ordförande efter Börje Georgsson som innehaft posten sedan 1977. Medlemsantalet var 307 mot 312 föregående år. Vid motorstadion gjordes mycket arbete bl.a. med hjälp av personal från AME. En elanläggning installerades. Vi bytte till oss en lastbil mot den brandbil vi tidigare fått genom även det en bytesaffär.

Rallyverksamheten fortsatte som tidigare, likaså folkrace. I motocross kördes tävling i crosskolan samt en klubbtävling. Vi hjälpte även kringliggande klubbar under deras respektive arrangemang.

1999 fick klubben med kort varsel förfrågan om att arrangera en DM-tävling tillika JSM-kval i motocross. Denna accepterades och tävlingen kunde genomföras på ett för klubben ett mycket hedrande sätt. Ytterligare crosstävlingar var crosskolan och klubbmästerskap.

Planer på att återuppliva Gränsloppet "grusades" av vädret de båda gånger under vintern vi försökte. I Hökedalen färdigställdes bevattningsanläggningen på crossbanan. Vi kom överens med Stiftsnämnden om arrende av ytterligare mark för parkering. Vi investerade tillsammans 42.000.

2000 var medlemsantalet 334. Vi fick 15.000 i bidrag av kommunen till ett elverk. Underhållsarbete vid motorstadion och på maskiner. Påbörjades utbyggnad av folkracebanan. Vi fick också genom stort tillmötesgående överta en kiosk från Karl-Erik Elviersson. I övrigt "den vanliga" verksamheten.

Vi försökte med Gränsloppet igen med lika klent resultat.

Under 2001 har det blivit mycket rally: Mekonomenrallyt, Rally Nordvärmland, Svenska Rallyt, Rally Finnskog Norway, två RS-tävlingar och RS i Arvika. Till detta tre vardera folkrace- och crosstävlingar. Sedan också motorstadion där vi fick pengar till staket och en ljudanläggning. Tillsammans 25.000.

2002 togs nya banslingan på folkracebanan i bruk och bandtraktorn byttes mot en med gummihjul. Under Uddeholm Swedish Rally fick vi flytta på oss till Ekshärad och en SS tillsammans med MK Team Westom och Årjängs MK. Vi fick fortsatt förtroende för att arrangera publiksträckan Langeland i Kongsvinger under Rally Finnskog Norway. Tre folkracetävlingar kördes liksom en crosstävling i amatörserien.

Under Uddeholm Swedish Rally 2003 arrangerade vi tillsammans med Årjängs MK Harasträckan igen samt strax efter publiksträckan under Rally Finnskog Norway. Vi körde en egen RS, EDAB-specialen, i Tarmac cup. Tvådagars folkrace i juni, endagstävling i augusti samt klubbrace i oktober. Ingen crosstävling men omfattande träningsaktivitet. Enduroaktiviteten ökande med påtalat behov av en bana där arbete påbörjades.

2004 var vi 376 medlemmar varav 246 män och 130 kvinnor. 209 aktiva och ledare. Vid motorstadion gjordes en stor insats med räckesbyggnad och asfaltering av banmarkeringar. Investeringar på sammanlagt 85.000 kr. Förutom allt övrigt underhålls- och förbättringsarbete. Vi fick slutligen klart med markägaren om endurobana så att vi kan gå vidare med projektet. Uddeholm Swedish Rally åter vid Hara. Klubbens ende crosskartförare Pontus Tidemand gjorde en fantastisk insats som nordisk mästare och förbundsmästare i 125 cc-klassen samt tvåa i resp. sprint-, junior- och svenska cupen.

2005 sökte vi och fick bygglov och miljötillstånd för endurobanan. Crosskola och läger för undomarna och en växande vuxenverksamhet. 10 Edaåkare körde Gotland Grand National. Tre folkracetävlingar. Uddeholm Swedish Rally vid Hara. 427 medlemmar.

2006 blev motorstadion miljöcertifierad av SVEMO. Vi köpte en bättre lastmaskin. Åter Harasträckan under Uddeholm Swedish rally. Allt gick mycket bra och resulterade i den hedrande utmärkelsen "Stage of the year 2006". Två folkracetävlingar PREEM-festivalen och Folkrace på Hökedalen. Många aktiva juniorer som körde c:a 80 tävlingar under året. Endurobanan blev godkänd för oregistrerade cyklar. Fortsatt ökning av antal crossåkare och licenser. Antalet medlemmar likaså, nu 451 st.

2007 började med förberedelser för och genomförande av Uddeholm Swedish rally tillsammans med Årjängs MK och Harasträckan igen. Det här året blev det inget pris men bra gick det ändå eller till och med bättre. 

Vi körde tre folkracetävlingar: Preemfestivalen 9-10 juni, Folkrace på Hökedalen 4 augusti och en begränsad tävling tillsammans med MK Team Treske och MK Team Westom den 30 september. Västra Bilsportförbundet utsåg Andreas Olsson till Årets folkracejunior 2007. Pontus Tidemand, även 2007 klubbens ende förare i crosskart gjorde fortsatt mycket fina resultat: Svensk mästare, 2:a i Förbundsmästerskapet samt 5:a Svenska Sprint Cupen. Allt i 250 cc-klassen.

Säsongens stora MC-höjdpunkt blev naturligtvis Speedcrosstävlingen i juli månad. Stora delar av Sverigeeliten på plats på Hökedalen och ca 1 000 personer i publik. Vi fick stora lovord för arrangemanget av såväl förare som SVEMOs representant. Crosskolan fortsatte återigen på ett framgångsrikt sätt. Varje torsdagskväll från maj till oktober kördes organiserad träning. Totalt hade vi ca 60 åkare som deltog under säsongen. I början av september arrangerades en deltävling i Värmlands motionsserie 2007 och en i Värmlandscrossen 2007.

Återigen stod ett gäng Eda-åkare på startlinjen i världens största endurotävling Gotland Grand National. Ulf Karlsson och Jan-Ove Sjöberg fullföljde Enduroklassikern 2007, genom att fullfölja Gotland, Ränneslätt samt Stångebroslaget. Bland de yngre enduroåkarna kan nämnas att Henrik Eriksson tog klasseger i Kils "Skoj på Hoj" både på våren och hösten, samt en klasseger i Team Värmlands stubbrace utanför Karlstad.

Under Uddeholm Swedish Rally 2008 gjorde vi comeback på Mangensträckan och även i år tillsammans med Årjängs MK. Vädret ställde till det en del men allt gick bra. Folkrace med Preemfestivalen i juni och tävling i september. Pontus Tidemand fick Västra Bilsportförbundets pris som årets junior. MC-sektionen hade en lyckad säsong med rekordmånga genomförda tävlingsarrangemang. Bröderna Oscar och Erik Janson tog varsin andraplats i serien Värmlandscrossen. Henrik Eriksson körde nästan full USM-säsong i Enduro och tretton förare körde Gotland Grand National.

2009 var vi 488 medlemmar. Vår ansökan om miljöcertifiering enligt SBF:s krav beviljades: Silverklubb, Grön anläggning och Grönt arrangemang. En hel del skedde på motorstadion där bl.a. ett nytt klubbhus började ta form bestående av fyra barackmoduler samt skaffades en ny lastbil med vattentunna. Inget "Svenska" i år men väl Värmland Runt och Rally Norway. Serielaget i motocross slutade på tredje plats i Div 3. Under hösten fick vi klart med utbyggnad av endurobanan på lite torrare mark.

Under Rally Sweden 2010 blev det en ny bekantskap för oss i och med att vi tog hand om Torntorpsträckan tillsammans med Årjängs MK och MK Team Westom. Allt gick mycket bra med mycket folk och vackert väder. Helgen efter Rally Finnskog.

I folkrace kördes Preem-festivalen i juni. Tävling i juli som del i Västra Värmlands Folkracecup samt en tävling i september. Kördes 16 företagsrace i samarbete med Pontus och Tomas Tidemand vid 12 tillfällen och sammanlagt 194 deltagare.

Stor MC-verksamhet: Anders Eriksson föreläste om mental träning på Folkets Hus i Åmotfors i mars. Träningsläger med Andre Nilsson i april. Motionscross och Husabergdag 30 maj. "Sommarskôj-dag" för skolbarn från Eda kommun och Seriecross i juni. Tjejläger i juli, Värmlandscross i augusti  samt träningsläger med Andreas Dygd i september. 13 förare fån klubben var anmälda till Gotland Grand National. I övrigt stor enduroverksamhet och tävlingsdeltagande med fina resultat.

Klubben firade 60 årsjubileum 2011. Under Rally Sweden blev det Torntorp igen tillsammans med Årjängs MK. Gick mycket bra i kallt och vackert väder. Senare i februari SS Homsjöen i Rally Finnskog. Pontus Tidemand gjorde en mycket fin insats i Rally Sweden med en andraplats i klassen samt bäste SM-förare. Han blev också uttagen till FIA Academy och erövrade som yngste genom tiderna SM-guld i rally.

Mycket arbete på Hökedalen med komplettering av banorna och klubbhus. Tråkigt nog också oförutsedda händelser: Vi hade inbrott natten mot 13 september där diesel- och bensinelverken, högtryckstvättarna samt bensin och diesel stals.

Preem-festivalen kördes i juni. Tävlingen ingick också i Västa Bilsportförbundets 75-årsfirande och blev senare i samband med VBF:s årsmöte 2012 utsedd till årets folkracetävling! Tävling i juli som del i Västra Värmlands Folkracecup samt lagtävling i september. Påbörjad samarbete med Eda församling med konfirmandundervisning och bilbygge. Klubbmästare blev Sandra Hultgren, Berry Kling och Jimmie Österberg. I rallycross körde Pontus Tidemand  i Global Rallycross i Californien samt Anitra Zähle Nielsen i Götalandscupen.

Kördes en lyckad endurotävling, Snöspruten, i januari. Bland de 58 deltagarna segrade Jan-Ove Sjöberg i yngre motionsklassen. Han tog senare hem Snöserien och även Värmlandsserien totalt. Malou Franz-Andersson blev 2:a bland damerna. Henrik Eriksson har kört bra i USM i enduro och blev sedermera 4:a totalt samt 3:a i Värmlandsserien. Connie Strömsrud blev som enda flicka 6:a totalt bland 30 deltagare i Värmlandscrossen. Håvard Strömsrud segrade för fjärde året i rad och Patrick Strömsrud 2:a i sina respektive klasser. Crosstävling i juni, tjejläger samt cross-/enduroläger i samarbete med Marin & Fritid i juli. Även träningsläger med Kenneth Gundersen i augusti.

Under 2012 fortsatta arbeten i kiosken med väggbeklädnad och nytt köksinrede samt golvmatta. Altan med rullstolsramp byggd framför klubbhuset. Köpt två nya elverk istället för de tidigare stulna. Ett av dem blev sedan tyvärr stulet igen. Liksom den Mazda pick-up vi köpte för interna transporter. Den återfanns senare, dock utan skåp.

Under Rally Sweden hade vi tillsammans med Årjängs MK och med norsk hjälp hand om den nygamla sträckan vid Mitandersfors och vidare in i Norge. Pontus Tidemand har representerat klubben på ett fantastiskt sätt med sin andraplats i Rally-SM samt tredjeplatsen i junior-VM (FIA Academy).

Förutom AGI-festivalen i juni kördes folkrace i juli och augusti samt en lagtävling i september. Fortsatta företagsrace i samarbete med Pontus och Tomas Tidemand vid 14 tillfällen och med sammanlagt 221 deltagare

Kenneth Nilsson körde vidare i Sportvagnsmästerskapet klass Modsport I där han blev tvåa totalt.

Endurotävling i juni och i övrigt stor enduroverksamhet med tävlingsdeltagande och fina resultat. Tjejläger cross arrangerades i juli.

2013 blev ett händelserikt år i och med att man på årsmötet beslutade om delning av klubben i verksamheterna bil och mc. Resultatet så småningom blev att SMK Eda fortsätter med bilverksamheten och nybildade Eda MK med mc och med motorstadion som gemensam punkt.

Annars under vintern hade klubben hand om en sträcka i Rally Finnskog och under Rally Sweden tillsammans med Årjängs MK åter sträckan vid Mitandersfors.

Pontus Tidemand gjorde ett fantastiskt bra rallyår med vinst i SM-sprinten i Falun och framförallt segern i junior-VM.

Folkraceverksamheten som tidigare år. I rallycross representerade Sandra Hultgren, Simon Olofsson och Pontus Tidemand klubben bl.a.vi EM i Höljes.

På Hökedalen hände det en hel del med bl.a. räcke vid klubbhuset, nya förbättrade flaggposter och nytt sekretariat i botten på domartornet. Mazda-pickupen blev illa åtgången vid ett ovälkommet besök och kördes till skroten. Vi fick en VW-pick up istället. Vi köpte en väghyvel, B-M VHK85.

Ordförande Elin Andersson hedrades med utmärkelsen Årets bilsporttjej vid Västra bilsportförbundets årsmöte i Örebro.

2014 blev Eva Karlsson ny ordförande för 277 medlemmar som fortsatte verksamheten i tidigare spår. Ett nytt dock: Alternativspår på folkracebanan påbörjades under hösten med grävningsarbeten.

På banan annars lades det en del ny asfalt och vi vred starten lite för att undvika startsmällar. Domartornet fräschades med stor hjälp av AME upp med tryckimpregnerat virke. Vi köpte ytterligare en toalett samt en röjsåg. VW Taron blev stulen men återfanns senare utanför Kongsvinger. Två högtalare försvann också, förmodligen för att hamna på taket till någon raggarbil.

Under Rally Sweden gjorde vi come back på Harasträckan tillsammans med Årjängs MK och i I Rally Finnskog bemannade vi en TK vid parc fermé.

Pontus Tidemand körde WRC i Rally Sweden och slutade på en åttonde plats. Blev även utsedd som årets senior i Bilsport Award 2014. I rallyskogen har vi även haft Kenneth Kristiansen, Emil & Anna Karlsson samt Öystein & Eira Solberg. De senare vann även DM i rally klass 5. Vi hade en uppskattad rallykväll med Pontus Tidemand och Jonas Kruse hölls på Folkets hus i Charlottenberg i november.

I folkrace har klubben c:a 40 förare, seniorer, damer, veteraner och juniorer. Extra kul med våra duktiga juniorer so kört riktigt bra under året. AGI-festivalen kördes i juni, där vi även hade en lotteribil byggd av Fredrik Olsson. LBC-racet som en del i Värmlands folkracecup i juli och en tävling i september. Vi körede klubbträning tillsammans med MK Team Treske i oktober. Johan Öster körde sin återdebut på banan med sin nya anpassade folkracebil under AGI-festivalen och var under hösten med och hade en mycket uppskattad föreläsning på Västra Bilsportförbundets Bilsportdag. Företagsrace kördes i samarbete med Pontus och Tomas Tidemand vid 10 tillfällen och med sammanlagt 187 deltagare.

I rallycross körde Sandra Hultgren, Simon Olofsson och Pontus Tidemand  bl.a. vid VM/EM i Höljes och i racing Kenneth Nilsson i  Sportvagnsmästerskapet i klass Modsport I där han blev totalfyra.

Eva Karlsson fortsatte som ordförande 2015, nu för 230 medlemmar.

Under Rally Sweden samarbetade vi för första gången  med Östmarks MFF och Likenäs MK på Röjdensträckan. I Rally Finnskog bemannades sträckan i anslutning till travbanan i Kongsvinger. Pontus Tidemand gjorde en övertygande insats i Asian Pacific Rally Championship med en överlägsen totalvinst. Han blev även utsedd till årets senior i Bilsport Award 2015.

I folkrace kördes Mekonomen-festivalen i juni och LBC-racet i juli. Höstrusket i september blev inställt p.g.a. för få anmälda. Utbildningsansvariga Anna Karlsson utbildade ett 20-tal nya förare under året.

På Hökedalen blev alternativspåret färdigställt och togs i bruk under Mekonomen-festivalen. Räcket i startkurvan ersatt med curbs och sandfålla. Målet flyttat till slutet av startrakan. Tre toaletter har köptes på nätauktion till depån, dungen och domartornet. Ny digital varvtavla har tillverkats. I april hade vi inbrott i förråd, bensindunkar stulna. Under hösten skadegörelse på fyra fordon där någon skruvat på bränslesystemen. En del jobb att återställa. Saken blev polisanmäld. Slutligen inbrott i kiosken i november där kaffebryggare, gasolkamin och gasolflaska försvann.

2016 valdes Johan Byström till ny ordförande för 239 medlemmar.

I slutet av januari hade vi besök av The Winter Trial som körde ett specialprov på banan. En tävling med ett 60-tal främst holländska historiska rallybilar. Under Rally Sweden samarbetade vi åter med Östmarks MFF och Likenäs MK på Röjdensträckan. I Rally Finnskog helgen före bemannades sträckan vid Homsjöen. Vi har också varit delaktiga med funktionärer i Finnskogsvalsen och Treskerundan. Pontus Tidemand segrade i WRC 2 i Portugal. Han tillsammans med Jonas Andersson förärades Bilsport Senior Award 2016.

Klubben visade upp sej och bilar på Charlottadagen och på motordagen vid shoppingcentret.

Mekonomenfestivalen kördes i juni där vi också bjöd in rörelsehindrade i en egen klass. Segrade gjorde Daniel Samuelsson, MK Team Treske med Rasmus Persson, SMK Eda på andra plats. LBC-racet kördes i september. Här vann Simon Lövgren, MK Team Westom och på andra plats Simon Olofsson, SMK Eda. Kördes företagsrace i samarbete med främst Pontus och Tomas Tidemand vid 7 tillfällen och med sammanlagt 139 deltagare.

I rallycross tog Simon Olofsson sin första och hittills största seger vid VM i Höljes.

2017 uppgick medlemsantalet till 206 och Johan Byström fortsatt ordförande.

Till Hökedalen köptes tre förråd som ursprungligen stått som marknadsbodar i Morokulien som ersättning för barackerna som såldes. Resultatet blev också ett besiktningsutrymme under tak. Vi har fått nya bänkar i publikområdet. I juni hade vi inbrott i alla utrymmen men inget föll på läppen direkt. Det gjorde det istället i augusti när tolv bilbatterier försvann ur samtliga fordon och maskiner. Ersatt via försäkring till en del tillsammans med gåvor samt till elverket av Räddningstjänsten. En bättre lastmaskin, BM 4300, köptes.

I februari samarbetades för tredje året i rad med Östmarks MFF och Likenäs MK på Röjdensträckan under Rally Sweden. Pontus Tidemand körde i Rally Sweden och Per-Anders Högsäter i Rally Sweden Historic. Seger för Pontus både här och i Mexiko. Han kunde efter ytterligare segrar koras till världsmästare i WRC 2 efter tredjeplatsen i tyska VM-rallyt. Emil Karlsson, Kenneth Nilsson, Ulf Löfgren, Kenneth Kristiansen och Olle Engelbrektsson tävlade också.

2018

Under Rally Sweden samarbetade vi för fjärde året i rad med Östmarks MFF och Likenäs MK på Röjdensträckan. I Rally Finnskog två helger före bemannades tidkontroller vid serviceplatsen.Vi hade funktionärer i mål på en sträcka i Finnskogsvalsen.

Pontus Tidemand körde i Rally Sweden och Per-Anders Högsäter i Rally Sweden Historic. Andraplats för Pontus här och sedan återigen seger i Mexiko och Portugal. Slutligen blev det en andraplats i WRC 2. Oscar Janson, Olle Engelbrektsson, Kenneth Kristiansen, Öistein Solberg, Ulf Löfgren, Patrik Larsson och Emil Karlsson har också tävlat.

Kenneth Nilsson körde åtta deltävlingar i Racerhistoriska cupen och slutade på en tolfte plats (av 224).

Autoexpertenfestivalen med Rullarnas pararace kördes i juni där vädret på söndagen bidrog till ett resultat sämre än förväntat. Inte minst när det tänkta billotteriet inte blev av p.g.a. tidsbrist. Bilen dock i vår ägo till nästa år. Höstracet i september blev inställt p.g.a. för få anmälda. Det kördes företagsrace vid 12 tillfällen och med sammanlagt 202 deltagare.

2019

Likadant i Rally Sweden och Rally Finnskog som året före. Pontus Tidemand körde i Monte Carlo, Rally Sweden, Turkiet och Wales, Per-Anders Högsäter i Rally Sweden Historic. Oscar Janson tvåa i VOC Mekonomen Sverigeserien Elit B, Olle Engelbrektsson, Kenneth Kristiansen, Öistein Solberg, Ulf Löfgren, Patrik Larsson och Emil Karlsson tävlade också.

Kenneth Nilsson körde åtta deltävlingar i Riksmästerskapet i historisk racing och slutade på en hedrande tredje plats bland standardvagnarna.

Autoexpertenfestivalen med Rullarnas pararace kördes i juni där vi även hade ett lotteri på den bil som vi hade kvar sedan föregående år. Vinnaren sålde dock bilen tillbaks till oss så den kommer att bli utlottad igen.Höstracet i september blev inställt eftersom våra resurser inte riktigt räckte till. Daniel Wennerstrand blev utsedd till årets folkracejunior av Västra Bilsportförbundet.

På Hökedalen asfalterade vi startkurvan och kurvorna i alternativspåret. Inglasningen av domartornet blev färdigställd. Under en intensiv vecka i oktober hade vi sedan besök av ett inspelningsteam från TopGear i Sverige, Norge och Danmark. Olika aktiviteter med blandat rally och folkrace med Pontus Tidemand och de olika programledarna. Sändes i Sverige under hösten 2020.

2020

Pandemin påverkade oss mycket med en i stort sett utebliven verksamhet förutom träning samt företagsrace och därmed lite inkomster. Vi ansökte om att få ta del av och fick stöd från RF. Likaså från. Westra Wermlands Sparbank som anslagit en rejäl summa pengar till föreningar i dess verksamhetsområde. Även bidrag från Allservice Koppom AB.

Rally Sweden kördes med en viss möda och det blev en dubbelsträcka, Nyckelvattnet, för oss tillsammans med Östmarks MFF och Likenäs MK. Pontus Tidemand körde VM-rallyna i Sverige, Mexico, Estland, Turkiet, på Sardinien samt Monza och tog därmed silver i WRC 2. Per-Anders Högsäter körde i Rally Sweden Historic.

Kenneth Nilsson körde i Riksmästerskapet i historisk racing och slutade som mästare bland standardvagnarna.

Fortsättning följer.....

Ändrad 2021-04-12                    Upp         Tillbaka